Un estudi sobre el futur de l’aeroport de Girona conclou que el
baixador del TAV és clau perquè Vilobí d’Onyar es converteixi en un
complement per al de Barcelona i s’impulsi com una quarta pista del
Prat. L’estudi encarregat per l’Ajuntament de Girona a la Universitat
britànica de Cranfield subratlla que la connexió amb l’alta velocitat
doblarà l’àrea d’influència de la terminal gironina i farà que 5,1
milions de persones, quan hagin d’agafar un avió, hi puguin arribar en
un temps màxim d’una hora. El document alerta que el Prat està
“acostant-se a la seva capacitat màxima” i que Girona està molt lluny
dels 7,2 milions de passatgers potencials que pot assumir.
L’any
passat, per les terminals de Barcelona van passar 44,1 milions de
passatgers, cosa que fa que estigui tan sols a un 14% d’allò que pot
absorbir (55 milions de passatgers). En canvi, la terminal de Vilobí rep
només un 23% dels passatgers que podria arribar a tenir –el 2016 va
tancar amb 1,6 milions de passatgers.
L’estudi
també subratlla que a Catalunya el mercat aeri està “dominat” per les
línies de baix cost i les rutes “de curta distància” (amb Europa). A
més, la Universitat de Cranfield també posa en relleu que tan sols un 7%
dels passatgers que passen pel Prat fan servir aquest aeroport com a hub
per a connexions internacionals. “Això vol dir que l’aeroport de Girona
té l’oportunitat de contribuir de manera més important al sistema
aeroportuari català”, diu l’anàlisi. Però, perquè això passi, Cranfiel
ja avança que cal millorar-ne l’accessibilitat.
L’alcaldessa de
Girona, Marta Madrenas, va assegurar que la connexió amb l’alta
velocitat serà “un revulsiu” per a l’aeroport de Girona. Sobretot perquè
el TAV afavorirà que molta més gent pugui desplaçar-se en menys temps.
“Els quilòmetres entre casa seva i l’aeroport ja no són una barrera
mental per als passatgers, ara ho és l’estona que triguen fins a arribar
a la terminal”, va dir. Per això, l’estudi analitza l’àrea d’influència
de l’aeroport de Girona. Diu que si en aquests moments hi ha 2,52
milions de persones que en una hora poden arribar a Vilobí per agafar
l’avió, amb el baixador aquesta xifra es duplica fins als 5,1 milions.
Madrenas
ja va avançar ahir que l’estudi s’enviarà al director de l’aeroport, a
la Generalitat, a l’AGI i a la Cambra de Comerç de Girona. El secretari
d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, va posar en relleu la
necessitat que el baixador del TAV pugui ser una realitat el 2018.
“Després d’uns anys negres, tenim el vistiplau del ministre de Foment
per tirar-lo endavant; confiem que aquest 2017 sigui l’any definitiu per
al projecte i que ja tinguem baixador amb vista al vinent”, va
concloure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada