diumenge, 20 de maig del 2018

Pujada al castell del Montgrí

Al castell del Montgrí es pot pujar des de diferents llocs; jo l'he fet des de Torroella de Montgrí, sortint de l'últim carrer del poble, on s'hi pot deixar el cotxe sense cap problema.

El castell és visible des de l'inici i també tot el camí; es veu el coll de Santa Caterina, amb el Puig Rodó a l'esquerra i la Muntanya del Montgrí amb el seu castell a la dreta del coll.

El primer tram el camí passa enmig de camps d'oliveres, fins que girem a mà dreta i ens posem més a sota el castell, enmig de ginestes, estepa blanca i oliveres. Tornem a girar a mà esquerra i ja veiem davant nostre el coll de Santa Caterina. Passem per davant de tres capelles (ara sense cap figura), que les feien servir els peregrins que pujaven en processó cap al castell.

En 25' em planto al coll (179 metres d'altitud), on hi ha una creu, i podem veure l'ermita de Santa Caterina i la resta del massís del Montgrí que dóna cap a Bellcaire i l'Escala.

A partir d'aquí, el camí es torna més estret i més pedregós, i en 15' arribo dalt del castell.

La muntanya del Montgrí, on s'ubica el castell, està a 303 metres d'alçada.

El castell de Montgrí (o de Santa Caterina o de Torroella de Montgrí) és una fortificació militar que es va construir entre el 1294 i el 1301 pel rei Jaume II, per poder defensar-se del comtat d'Empúries en una època de rivalitat entre els dos comtats. Però quan el comtat de Barcelona es va imposar, ja era innecessari la fortalesa i es va deixar tal i com estava, i fins avui. És de planta quadrada, amb quatre torres cilíndriques adossades als angles. La porta d'accés, d'arc de mig punt, dóna a migdia i només té quatre finestres, una al sud, dues a l'est i dues a l'oest.

Des de dalt del castell, les vistes són extraordinàries. Avui hi havia calitja, i no es podia veure amb claredat el Pirineu, per exemple.

La baixada l'he feta pel mateix camí. En total, 4.73 km en 59'22'' i un desnivell positiu de 260 metres.