dissabte, 24 de juny del 2017

Estació del TAV a l'Aeroport de Vilobí?

Un estudi sobre el futur de l’aeroport de Girona conclou que el baixador del TAV és clau perquè Vilobí d’Onyar es converteixi en un complement per al de Barcelona i s’impulsi com una quarta pista del Prat. L’estudi encarregat per l’Ajuntament de Girona a la Universitat britànica de Cranfield subratlla que la connexió amb l’alta velocitat doblarà l’àrea d’influència de la terminal gironina i farà que 5,1 milions de persones, quan hagin d’agafar un avió, hi puguin arribar en un temps màxim d’una hora. El document alerta que el Prat està “acostant-se a la seva capacitat màxima” i que Girona està molt lluny dels 7,2 milions de passatgers potencials que pot assumir.

L’any passat, per les terminals de Barcelona van passar 44,1 milions de passatgers, cosa que fa que estigui tan sols a un 14% d’allò que pot absorbir (55 milions de passatgers). En canvi, la terminal de Vilobí rep només un 23% dels passatgers que podria arribar a tenir –el 2016 va tancar amb 1,6 milions de passatgers.

L’estudi també subratlla que a Catalunya el mercat aeri està “dominat” per les línies de baix cost i les rutes “de curta distància” (amb Europa). A més, la Universitat de Cranfield també posa en relleu que tan sols un 7% dels passatgers que passen pel Prat fan servir aquest aeroport com a hub per a connexions internacionals. “Això vol dir que l’aeroport de Girona té l’oportunitat de contribuir de manera més important al sistema aeroportuari català”, diu l’anàlisi. Però, perquè això passi, Cranfiel ja avança que cal millorar-ne l’accessibilitat.

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va assegurar que la connexió amb l’alta velocitat serà “un revulsiu” per a l’aeroport de Girona. Sobretot perquè el TAV afavorirà que molta més gent pugui desplaçar-se en menys temps. “Els quilòmetres entre casa seva i l’aeroport ja no són una barrera mental per als passatgers, ara ho és l’estona que triguen fins a arribar a la terminal”, va dir. Per això, l’estudi analitza l’àrea d’influència de l’aeroport de Girona. Diu que si en aquests moments hi ha 2,52 milions de persones que en una hora poden arribar a Vilobí per agafar l’avió, amb el baixador aquesta xifra es duplica fins als 5,1 milions.

Madrenas ja va avançar ahir que l’estudi s’enviarà al director de l’aeroport, a la Generalitat, a l’AGI i a la Cambra de Comerç de Girona. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, va posar en relleu la necessitat que el baixador del TAV pugui ser una realitat el 2018. “Després d’uns anys negres, tenim el vistiplau del ministre de Foment per tirar-lo endavant; confiem que aquest 2017 sigui l’any definitiu per al projecte i que ja tinguem baixador amb vista al vinent”, va concloure.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada