dissabte, 17 d’octubre del 2015

L'aiguat de Sant Lluc, 75 anys

El 17-18 d'octubre del 1940 (avui fa 75 anys) es va produir un dels aiguats més importants del segle XX a les comarques gironines. 

El Ter, el Fluvià i la Muga van assolir cabals que s'han mantingut com a rècord històric, i les precipitacions acumulades en 24 hores van ser les més elevades de què es té constància a Europa. L'aiguat es va concentrar a banda i banda del Pirineu, i es va endur tots els sistemes, rudimentaris, de control de pluja i de cabals. En va quedar només un, a l'Allau, a la conca del Tec, al Vallespir, que va registrar 840 litres per metre quadrat en aquell episodi. Els estudis posteriors fan augmentar aquest registre fins a gairebé 1.000 l/m², que es calcula que també és la quantitat d'aigua que va caure al vessant sud del Pirineu, i es manté com el rècord europeu de pluja en un dia.

El resultat va ser un cabal dels rius espectacular durant el 18 d'octubre, dia de Sant Lluc i que va donar el nom popular a l'aiguat. Sobretot als rius principals, i en menys mesura als rius secundaris i a les rieres costaneres. Les pluges es van concentrar a les capçaleres dels rius, i el resultat va ser de 2.400 metres cúbics per segon al Ter a Torroella de Montgrí, al Fluvià es van assolir 2.000 m³/s a Garrigàs i a la Muga desembocaven 1.200 m³/s a Castelló d'Empúries

Les inundacions van ser conseqüència de les intenses pluges que van caure sobre el territori els dies previs a la sortida de mare dels rius: es van arribar a comptabilitzar vuit-cents litres per metre quadrat en un sol dia –una quantitat absolutament excepcional–, i en alguns indrets es van acumular fins a 2.000 litres d’aigua durant tot aquell període de pluges de tres o quatre dies.


L’informe redactat tres anys més tard per la Comisaría General de Regiones Inundadas, xifra en 90 les víctimes humanes, 58 els ponts destruïts, 25 els km de carretera desapareguts i 12 els km de ferrocarril danyats, a més de 165 indústries, 149 comerços, 230 finques urbanes i unes 174.192 ha de terres de conreu afectades. En conjunt, unes pèrdues que aquest informe valora en uns 120 milions de pessetes». 

Les pèrdues més quantioses es produïren en el capítol industrial. La indústria tèxtil, en la seva condició de sector productiu més important i que ocupava un major nombre de persones a final del 1940, en fou la més perjudicada. Resultaren malmesos els edificis industrials, la maquinària i les primeres matèries, però també moltes de les preses i canals que movien les turbines que permetien la transformació d’energia hidràulica en energia elèctrica. Poblacions com Torelló, Manlleu, Ripoll, Olot, etc., veieren com les seves fàbriques de filats i gèneres de punt, però també d’unes altres d’importància local ([...] la metal·lúrgica a Manlleu i Ripoll, la imatgeria religiosa, els adobats i l’alimentària a Olot, per exemple) patien l’acció de l’aigua. En definitiva, uns danys industrials que s’avaluaren en uns 36 milions de pessetes i 7.500 obrers en atur».
I tot plegat en un territori que acabava d’iniciar la seva lenta recuperació en tots els ordres després del recent final de la Guerra civil espanyola, la qual cosa va agreujar encara més els efectes destructius d’aquelles violentes inundacions i la penúria en què vivia el comú de la ciutadania.

La funerària Poch estava en aquell temps al carrer Santa Clara, en una casa que donava a l’Onyar; la crescuda de l’aigua va trencar un envà de la galeria de la funerària, i uns quants taüts que hi tenien van anar a parar al riu. I molta gent es pensava que l’aiguat havia afectat el cementiri, i que allò eren taüts amb gironins a dins que anaven riu avall.... 

A la ciutat de Girona s’hi han produït 123 aiguats, segons el llibre Girona: rius, ponts i aiguats (1982), però el de Sant Lluc del 1940 es troba entre els més recordats per diversos motius. En primer lloc, per les víctimes mortals que va produir, però també perquè la crescuda dels rius causada per les intenses pluges dels dies anteriors va provocar que es desbordessin al mateix temps el Ter, l’Onyar i el Güell: el Ter va inundar tota la Devesa i el carrer de Figuerola; el Güell va ser el responsable de l’ensorrament del pont de pedra situat al capdavall de la Ronda Ferran Puig, conegut com Pont de Mart o pont de Can Vidal (per la proximitat d’una empresa de gasoses), i l’Onyar va arribar als dos metres d’alçada en determinats indrets del casc urbà, com ara els carrers Ballesteries, Calderers i Barca, generant les conseqüents destrosses en els comerços i de la zona (es van arribar a inundar amb més o menys intensitat una vintena de carrers i places del barri vell).

El diari gironí El Pirineo d’aquell mateix 18 d’octubre ja informava dels aiguats (era vespertí), i s’hi podia llegir que «las aguas, irrumpiendo por la ciudad, han inundado las calles bajas, de ambos extremos llegando a calles y plazas en los que tan sólo en muy pocas ocasiones parecidas habían llegado». I dedicava una especial atenció a l’enfonsament del pont de Can Vidal, on es van produir algunes de les víctimes mortals d’aquelles inundacions. Com apunta Enric Mirambell, «hi havia molta gent que volia veure la crescuda del riu des del pont, i la força de les aigües es va endur el pont, i diverses persones van ser arrossegades riu avall».
El Pirineo informava d’aquesta manera d’aquells fets: «Muchos voluntarios abnegados aprovecharon la primera oportunidad para socorrer y salvar los vecinos de las casas contiguas al paseo de la Dehesa que tan serio peligro les amenazara durante la crecida de la inundación. El cuadro era desolador al ver aquellas gentes; mujeres, ancianos y niños bajo el dominio de la dura emoción por que habían pasado. Y he aquí que a eso de las tres de la tarde mientras se llevaban a cabo estas operaciones y numerosos grupos de curiosos se hallaban en las inmediaciones del puente sobre el Güell que da acceso a la Dehesa, por la Ronda de Fernando Puig, el arco del mismo se hundió arrastrando tras de si a las personas que se hallaban encima que según se dice son unos 10. El caudal era tan copioso y la corriente tan rápida que nadie pudo intentar el salvamento de las infelices víctimas. A la hora de escribir estas lineas sólo sabemos ha podido ser recogida una mujer la cual falleció a los pocos momentos».

A més, l’ensorrament del pont va provocar l’aïllament d’un gran nombre de persones, l’intent de rescat de les quals va provocar una altra mort, en aquest cas d’un personatge il·lustre, l’alferes Huarte, que dirigia els treballs: «Fuerzas de la tercera Compañía del Batallón de Trabajadores núm. 69, con la colaboración de elementos de Falange, dirigidos por el Alférez Jefe de la mencionada Compañía, don Hermógenes Huarte Gorría, lograron tender una pasarela en substitución de la parte del puente hundida y por ella salvaron a un gran número de personas».
El Pirineo del 19 d’octubre aportava una altra dada que evidenciava la magnitud del fenomen que es va viure aquells dies: «La altura máxima que llegaron a alcanzar las aguas del Ter al pasar por nuestra ciudad era de más de siete metros sobre el nivel ordinario, abarcando una anchura de tres kilometros».

Víctimes mortals a la Garrotxa

L’aiguat de Sant Lluc del 1940 també va tenir més dimensió a la Garrotxa perquè igualment hi va provocar víctimes mortals. I com en el cas de Girona, tampoc no se sap del cert quantes van ser, tot i que s’apunta que sis: un taxista d’Olot que va morir negat a Les Preses perquè se li va parar el motor del cotxe i no va tenir temps de fugir de la zona, que va quedar inundada de cop, i alguns habitants (entre cinc i vuit) del molí del Collell, que van desaparèixer aigües avall.

Però les destrosses provocades per les inundacions en aquesta comarca, com en bona part de les comarques gironines, van ser molt nombroses. Per citar alguns exemples, va quedar destruït el pont de pedra de Castellfollit de la Roca (que mai més no seria reconstruït), van patir greus destrosses moltes indústries de la zona, àmplies zones d’Olot van quedar negades per les aigües (el documental Memòries de l’aiguat d’Olot rememora l’episodi amb imatges antigues i testimonis de persones que el van viure), els camps de conreu van patir danys...

De fet, Gironès, Garrotxa, Ripollès, Selva i Alt i Baix Empordà van ser les comarques més afectades per l’aiguat del 18 d’octubre del 1940, i en totes elles s’hi van produir els efectes similars ja comentats. Els desbordaments de rius com el Fluvià, el Daró, la Muga, el Manol i tot d’afluents va negar àmplies zones de l’Empordà, mentre que la crescuda del Ter causava problemes en municipis com Sant Julià del Llor, Bonmatí, la Cellera, Anglès, Amer...

Per citar algunes de les afectacions generades per les inundacions, aquells dies, en el conjunt de les comarques gironines, en recollim algunes de les publicades pel diari El Pirineo: un tren va descarrilar en un pont sobre el Fluvià situat entre Camallera i Sant Miquel de Fluvià; les plantacions d’arròs de Pals van quedar arrasades, i es va perdre tota la collita; a Bàscara, dos camions carregats de peix van ser arrossegats per la corrent del Fluvià quan intentaven travessar-lo; el Bisbe Cartañá, que es trobava de visita pastoral a la Garrotxa, es va haver de quedar 48 hores a les Preses perquè el poble havia quedat aïllat; àmplies zones de conreu de l’Alt Empordà van donar per perdudes també les collites; igualment en moltes granges de les comarques gironines el bestiar va morir ofegat; ponts destrossats, carreteres enfonsades, vies de ferrocarril tallades, carrers plens de runa i de fang,... Un autèntica devastació.

L’Ajuntament de Girona, en un ple municipal celebrat el 22 d’octubre, va acordar suspendre la programació de les Fires i Festes de Sant Narcís, i mantenir únicament els actes religiosos previstos. I el 30 d’octubre es va celebrar a la Catedral una missa en memòria de les víctimes dels aiguats. I en paral·lel, va començar arreu de Girona la reconstrucció de tot allò que havia quedat afectat per l’acció de les aigües. Es va constituir l’abans esmentada Comisaría General de Regiones Inundadas, es van rebre donatius, es van obrir subscripcions populars, diversos ministres (el d’indústria i comerç, el d’obres públiqiues...) van visitar les zones afectades...

Aiguats posteriors i inundacions en zones construïdes després dels anys 40 (Sant Narcís, a Girona, per exemple), evidencien que encara es trigaria dècades a posar fil a l’agulla per executar els projectes que permetessin resoldre, almenys en part, aquest problema.


 Informació extreta de: 

DIARI DE GIRONA

PUNT AVUI

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada