dimecres, 21 de maig del 2014

El meu arbre genealògic XXVII: el primer Valls de Calella.



L'últim besavi que falta és en Josep Valls Pica, pare de la meva àvia materna. Però abans parlaré del seu pare Josep Valls Plademunt (el meu rebesavi), conegut com l'avi Valls per ser l'avi d'una gran descendència de cosins germans, entre els quals hi ha la meva àvia.

Fins on he trobat, totes les generacions anteriors es troben a Calella. Calella havia estat històricament quatre casetes de pescadors fins al segle XIV. El 1327, però, el rei li va concedir el dret de fer un mercat setmanal. I això va significar que de les quatre cases de pescadors es passés ja a un poble petit. El 1564 es va construir l'església parroquial i a partir d'aquí es va anar construint ja el casc antic actual. Durant dos segles, Calella es va estancar demogràficament i econòmicament, però un cop acabada la guerra de Successió, es va començar una industrialització lligada al tèxtil i també la importància del sector pesquer i la construcció de vaixells.

Tornem als Valls. El primer Valls conegut és en Josep Valls Graupera. Com veurem, el nom Josep és molt comú en aquesta branca familiar, i hi ha hagut més d'un, de dos, de tres i de quatre Josep Valls. Parlem del primer Josep Valls, nascut a finals del segle XVII i casat amb la Maria Bofill Bonell. Vivien al carrer Sant Joan i van tenir una nombrosa descendència, entre ells, en Fecundo Valls.

En Fecundo Valls és un d'aquells noms que vas sentint parlar a la gent gran i quan els hi preguntes qui era en Fecundo et responen que és un parent. Bé, si vols fer l'arbre genealògic, aquesta resposta no et serveix per res. A més, d'aquesta persona (que és l'avi del meu besavi, o sigui 5 generacions endarrera) en tenim una fotografia, la de la persona més antiga (que no vol dir que sigui la fotografia més antiga).


 Doncs en Fecundo va néixer el 1825 a Calella i es va casar amb la Maria Josefa Plademunt Estany (que havia nascut el 1830). Com que els padrons de Calella són molt extensos (el primer és del 1833), podem descriure el recorregut que van fer. La parella van tenir tres fills: en Josep, l'Adrià i en Joan. En Josep és el meu rebesavi, d'en Joan no en sé més i de l'Adrià us n'explicaré una coseta més endavant.

Quan la Maria Josefa es va morir el 1897 a Calella, no sé perque en Fecundo Valls i el seu fill Adrià van anar a viure a Lloret de Mar. Ho vaig descobrir als padrons de Lloret, investigant la branca de la Glòria Bayell Burcet quan els vaig trobar allà. A més, en els padrons de Lloret et deien la professió, i d'aquí vaig saber que l'Adrià era sacerdot. En Fecundo va morir entre el 1907 i el 1910, no he pogut acotar més la data.

I l'altre fill d'en Fecundo va ser en Josep Valls Plademunt, l'avi Valls, o sigui el meu rebesavi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada