dijous, 1 de maig del 2014

El meu arbre genalògic XVII: els Terris, més de 300 anys a Sant Hilari



Començo aquí la branca materna del meu avi matern, o sigui de la meva besàvia Carme Terris Fauria. Ha estat la única besàvia que he conegut i ha estat, de moment, l'avantpassada directa que ha viscut més, però això ja en parlé més tard. Ara ens centrem amb els avantpassats d'en Josep Terris Garriga, pare de la meva besàvia.

El cognom Terris els tinc documentats des del 1718 i encara podria afegir una altra generació, però no la tinc documentada. Són fins a 9 generacions endarrera, de les quals 7 el tenen com a primer cognom.

El primer Terris que tinc té en realitat un nom de dona, m'explico... En la partida de matrimoni de Salvador Terris Jover i Rosa Brossosa Sala (1741), s'indica que els pares de Salvador Terris són Marianny Terris (difunt) i Teresa Terris Jove (vivent).

Aquí us poso una imatge d'aquesta partida de matrimoni:



No és el primer cas que em trobo d'un nom que ara és de dona en un home. De fet, em vaig trobar un home que es deia Montserrat. Hi ha dues opcions: que sigui un error o bé que antigament hi havia noms que en llatí eren per homes i quan es van catalanitzar van canviar de sexe.

En aquesta altra imatge tenim l'acta de naixement d'en Salvador Terris Jover, el 1718:



Com us he dit, d'en Salvador Terris Jove a Josep Terris Garriga hi van 150 anys i diverses generacions: l'Isidre Terris casat amb la Teresa Auledas, en Josep Terris casat amb la Teresa Masó i l'Antoni Terris amb la Rita Garriga, pares d'en Josep Terris Garriga.

El matrimoni d'Antoni Terris Masó i Rita Garriba Casabosca va donar molts de fills, però la majoria morts de jove. En les actes de defunció dels dos (morts el 1877 i el 1879) esmenten a Dolors, Joan, Rosa, Reparada, Eloi, Filomena i Jaume morts de molt petits. Només en Ramon, la Maria (que es va casar a Montesquiu) i en Josep van arribar a adults.

Tots aquests avantpassats van néixer i morir a Sant Hilari. Per tant, es tracta d'un cognom i una branca molt concentrada en aquest poble. I segurament, tots aquests avantpassats van viure a can Terris, una casa situada al carrer d'en Costa 4.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada