dimecres, 22 de juliol del 2015

De Llagostera a la Bisbal, pel Puig d'Arques

Avui amb en Jesús hem fet una sortida per les Gavarres, seguint en bona part, la ruta del memorial Isabel Vilà (una sindicalista local del segle XIX).

Quan ens hem llevat a les 5 del matí, a la Bisbal plovia dèbilment i se sentien trons. A l'alçada de Calonge, la pluja s'ha anat intensificant i hem vist algun llamp potent que queia per allà a prop. En arribar a l'inici de la ruta, encara plovia, i hem decidit esperar uns minuts. Veient que la pluja ja anava parant, ens hem preparat i hem començat a caminar poc després de les 06h30.

Els primers quilòmetres, encara amb pluja, els hem fet pel veïnat de Panedes, envoltats de camp de cereals i petits retalls de boscos. En travessar la riera de la Resclosa, ja ens hem adentrat dins del bosc que, per cert, estava força talat, amb diverses zones de fusta apilonada.

En arribar a la cruïlla de la Cabra penjada, hem continuat recte i ens hem anat acostant a la riera de Verneda i hem començat a veure la masia de can Bota. En els rètols que marquen aquesta ruta ens anaven assenyalant el Puig d'Arques, el coll del Matxo Mort i també la vall de Molins de Calonge (on fa poques setmanes van anar a córrer). Però després de can Bota, ja hi ha hagut la separació d'aquestes rutes, i hem continuat -òbviament- cap al Puig d'Arques.

Cruïlla de la Cabra penjada

Camps de can Bota

I just passat can Bota, també ens hem trobat en un animaló ben simpàtic, una salamandra, que no s'ha mogut gens mentre li fèiem fotografies.

Suro mort
 Camí de pujada abans del Roquetal

A partir d'aquí, més o menys el quilòmetre 7, la pujada s'ha intensificat i hem arribat al Roquetal, una masia arreglada que és propietat dels caçadors de Llagostera. Un parell o tres de rampes dures ens ha portat a una pista molt més àmplia. Nosaltres hem girat a la dreta (si haguéssim anat a l'esquerra, hauríem anat al Puig Gros i a la urbanització dels Metges de Cassà de la Selva), hem fet una altra rampa dura, i de sobte, una forta baixada que ens ha portat al coll del Matxo Mort (km 10 aproximadament).

El Roquetal

Coll del Matxo Mort

Hem passat per can Sitges, on hi ha una altra cruïlla, i nosaltres hem anat cap a la dreta, acostant-nos ja cap al Puig d'Arques. Abans, però, hem fet el cim més alt de les Gavarres (el Puig Gavarra, de 537 metres). I aquí ha sigut la primera vegada que hem vist el radar del Puig d'Arques. Uns 5 minuts després hem arribat ja al Puig d'Arques (535 metres) i quilòmetre 12 de la ruta.

can Sitges
 Últims metres abans del Puig de la Gavarra

Abans d'esmorzar, hem vist un dolmen que han trobat fa poc temps i hem aprofitat per pujar a un mirador on tens una visió molt maca de tot l'Empordà (des del Canigó, Alberes, Pení, golf de Roses, Montgrí, les Medes, Begur, Palamós, Calonge i la Bisbal). Llàstima que hi havia força calitja. Això si, el sol encara no ens havia tocat en cap moment.

Després de fer un mos, i just en arribar a la castanyeda d'en Genoher (una castanyeda a poca alçada), hem decidit trotar una mica veient que la baixada era força interessant i la pista en molt bon estat. Hem estat més de 4 km baixant, i hem passat per un parell de cases abandonades (can Genoher de lluny i can Mates).

Castanyeda d'en Genoher

Can Mates

Hem deixat la pista per agafar un corriol més estret, passant per can Coia i el pont de les Dobles; també hem vist un parell de cases rurals, i al final hem travessat la carretera de la Ganga, per pujar al convent de sant Sebastià i arribar, finalment, a destí.

Pont de les Dobles

En total, hem fet gairebé 25 quilòmetres, en 4h15' i un desnivell positiu acumulat de 526 metres.