dilluns, 27 de juliol del 2015

El meu arbre genealògic LVI: un Feliu fent les Amèriques

Posar els cognoms Feliu Esteve (el meu rebesavi s'ho deia) al google i que et surti un germà del teu rebesavi no passa mai, o gairebé mai. Però l'altre dia vaig posar aquests dos cognoms i em va sortir un tal José Feliú de la República Dominicana.

Òbviament, no pensava pas que fos un avantpassat, però en clicar l'enllaç del google em va sortir la següent informació:

"José Feliú era natura de Calella, hijo de José Feliú y Narcisa Esteva. Llegó al país en la época de la Anexión. En la Segunda República se dedicó a las actividades políticas. Baecista, alcanzó el grado de general de brigada. Fue comandante de armas en La Vega y director de la banda militar de música de Santiago en 1879. Además dirigió la banda de música del batallón Yaque en Santiago"

En aquest enllaç teniu la informació de la pàgina web:


Amb aquestes dades, és un 100% segur que aquest tal Josep Feliu fill de Josep Feliu i Narcisa Esteve és el germà gran del meu besavi Miquel Feliu Esteve, que va néixer el 1839 a Calella. 

En veure això, vaig recordar que un avantpassat de la meva besàvia Paula Feliu Vila i que ho explicava la seva germana, la tia Siseta, havia marxat a Amèrica. Fins i tot, hi havia una fotografia d'un germà de l'avi Miquel que sembla ser que l'havia enviat des d'Amèrica. És aquesta:

 A més, al darrera d'aquesta fotografia hi havia aquest text, enviat per l'home de la fotografia:

"Este para mi hermana Joaquina, no se lo iba a mandar por aber salido muy mala, pero por aprovehcar la ocasion deste muchacho es que se las mando".

Aquesta Joaquima es tracta de Joaquima Feliu Esteve, germana del qui envia la fotografia i també germana del meu rebesavi Miquel Feliu Esteve, i oncle de la tia Siseta i de la meva besàvia Paula Feliu Vila.

Per tant, no és gens descabellat dir que l'home de la fotografia és Josep Feliu Esteve, nascut a Calella el 1849, fill de Josep Feliu Grau i Narcisa Esteve Buch (filla de l'Oleguer i la Catalina, que van baixar de Girona durant la guerra de Napoleó).

Un cop veient aixó, vaig buscar més informació i vaig trobar que en Josep Feliu es va dedicar a la música a Santiago (capital de la República Dominicana), i va ser mestre d'altres músics dominicans, com Ramon Emilio Peralta (enllaç). També va ser militar, a les ordres de Buenaventura Baez, president en 5 ocasions de la República Dominicana.

I també a Santiago hi ha un carrer que es diu José Feliú, però no sé si és per aquest avantpassat o no. El que està clar és que aquest parent va fer les Amèriques i almenys no va tornar amb la cua entre les cames i en bancarrota, com solien tornar molts dels que hi anaven.

Així doncs, tenim en Josep Feliu Esteve viatjant de Calella a la República Dominicana, 50 anys després que els seus avis Oleguer i Catalina baixessin de Girona a Calella. Mig segle i mig món separen els viatges d'aquestes dues generacions.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada